Historia lotniska Okęcie.

W latach 20tych XX wieku role lotniska pod Warszawą pełniły Pola Mokotowskie. Z Pola Mokotowskiego startowali najsłynniejsi nasi piloci, zwycięzcy zawodów lotniczych, lub śmiałkowie podejmujący wielkie kilkutysięczne przeloty. Lotnisko to, znane na całym świecie w okresie międzywojennym, było miejscem naszych wielkich sukcesów lotniczych. Jednak zostało zdetronizowane przez tereny w okolicy wsi Okęcie.

W roku 1926 wojsko zadecydowało o budowie lotniska na Okęciu. Na ten cel wykupiono 456 ha ziem pomiędzy wsiami Zbarż, Okęcie, Gorzkiewki i Załuski od rodziny Bagniewskich, która posiadała majątek przy dzisiejszej ulicy 17 Stycznia. Pole wzlotów nowego lotniska miało wymiary 1270 m na osi północ-południe i 1470 m wzdłuż osi wschód-zachód. Jego obrzeża posiadały zwartą zabudowę hangarowo-portową, nie było trwałych (betonowych) pasów startowych ani dróg kołowania.

Właściwe lotnisko Okęcie powstało w 1933 roku i w czasie wojny było wykorzystywane przez lotnictwo wojskowe. W czasie II wojny światowej opuszczający lotnisko Niemcy wysadzili hangary i budynki lotniska oraz zniszczyli pasy startowe.

Zniszczone w czasie II wojny światowej lotnisko, zostało w latach 1946-47 odbudowane. Dwadzieścia lat później rozbudowany port lotniczy zyskał miano Międzynarodowego Portu Lotniczego.

Nawigację na lotnisku umożliwiały wyłącznie pomoce wzrokowe w postaci świateł granicznych pola wzlotów, czerwonych świateł przeszkodowych na wszystkich wyższych obiektach znajdujących się na i w pobliżu Okęcia, a przede wszystkim latarnia błyskowa umieszczona na okazałej pięćdziesięciometrowej wieży ciśnień 1 Pułku Lotniczego.

W czasach powojennych lotnisko należało do LOTu i dopiero w 1956 roku przeszło na własność Skarbu Państwa. Dopiero dziesięć lat później powstał pierwszy terminal zdolny odprawić milion pasażerów rocznie.

Współczesne terminale powstały, odpowiednio, w 1992 i 2006 roku, łącznie przyjmują do 10 milionów osób rocznie. Terminal 2 nie jest dużo większy od terminala 1, jednak w znacznym stopniu odciąża stary terminal. Nadal jednak większa część punktów usługowych i handlowych znajduje się na terenie starego terminala., a część dostępna po odprawie została w zasadzie równo podzielona. Obecnie przez Okęcie bez problemów osiąga założoną liczbę. W planach istnieje zarys odbudowy starych torów kolejowych prowadzących na lotnisko z Dworca Centralnego.

Profesjonalna piłka nożna szczecin dla każdego.

Nowoczesne pompy ciepła olsztyn do ogrzania twojego domu.

Najlepsze tlumiki ursynów do twojego samochodu.

Funkcjonalne sklepy internetowe olsztyn dla twojej firmy.

Usługa spawanie światłowodów wrocław dla Twojej branży.

Efektywne reklama stron w google